Space Hulk: Hybrydy

Prezentuj膮c na 艂amach CommandPoint.pl histori臋 gry Space Hulk, niejednokrotnie wspomina艂em o mo偶liwo艣ci korzystania z bogactwa publikacji dotycz膮cych pierwszej edycji tej偶e gry, przez posiadaczy edycji p贸藕niejszych. Tyczy艂o si臋 to przede wszystkim rozmaitych dodatkowych misji, jak r贸wnie偶 cz臋艣ci regu艂 zawartych w dodatkach i oficjalnych publikacjach na 艂amach magazyn贸w White Dwarf i Citadel Journal. Osobny tekst po艣wi臋ci艂em zastosowaniu regu艂 kapitan贸w z dodatku Deathwing. Sprawa staje si臋 nieco bardziej skomplikowana, gdy posiadaj膮c nowe wydanie Space Hulka, pragniemy wykorzysta膰 materia艂y z p贸藕niejszych rozszerze艅 pierwszej edycji, czyli dodatku Genestealer oraz podr臋cznika Space Hulk Campaigns. Skorzystanie z nich wymaga posiadania szeregu dodatkowych komponent贸w, przede wszystkim figurek Kultu Genokrad贸w, czyli Hybryd, b臋d膮cych istotami 艂膮cz膮cymi cechy Genokrada i cz艂owieka.

Przez wiele lat figurki Hybryd by艂y bardzo trudno dost臋pne, gdy偶 Kult Genokrad贸w znikn膮艂 z oferty wydawcy, przez co skazani byli艣my na polowanie na pojedyncze modele z drugiej r臋ki (zwykle w astronomicznie wysokich cenach). Poza tym, o ile klasyczne figurki Hybryd dobrze komponowa艂y si臋 z modelami Terminator贸w i Genokrad贸w sprzed przesz艂o dwudziestu lat, o tyle przy wsp贸艂czesnych odpowiednikach wygl膮da艂y troch臋 jak z innej bajki.

Sytuacja uleg艂a diametralnej zmianie na pocz膮tku tego roku, gdy nak艂adem Games Workshop ukaza艂a si臋 gra planszowa Deathwatch: Overkill, a wraz z ni膮 poka藕na kolekcja nowych, fenomenalnych modeli Kultu Genokrad贸w. Dla fan贸w Space Hulka, pragn膮cych rozegra膰 klasyczne misje z udzia艂em Hybryd pojawi艂a si臋 mo偶liwo艣膰 wykorzystania tych偶e modeli, a co za tym idzie znacz膮cego urozmaicenia posiadanej kolekcji i samych, spacehulkowych rozgrywek. Warto jednak mie膰 na uwadze, 偶e b臋d膮ca niezale偶n膮 gr膮 Deathwatch: Overkill nie oferuje gotowych komponent贸w do wykorzystania w Space Hulku. Za spraw膮 tej gry, wprowadzenie Hybryd na pok艂ad naszego kosmicznego wraku sta艂o si臋 du偶o 艂atwiejsze, nadal jednak wymaga to troch臋 wysi艂ku i determinacji. O tym, jakie kroki b臋dziemy zmuszeni podj膮膰 jest niniejszy tekst.

Misje

Zdecydowanie powinni艣my zacz膮膰 od zdobycia podr臋cznika z regu艂ami dodatku Genestealer oraz jednej lub kilku klasycznych publikacji z misjami wykorzystuj膮cymi te regu艂y. Wyb贸r jest tutaj niema艂y, bowiem powsta艂o naprawd臋 sporo oficjalnych kampanii z udzia艂em Hybryd (chocia偶by znakomita wi臋kszo艣膰 tego, co dostajemy w podr臋czniku Space Hulk Campaigns). Si臋gaj膮c po wybrane misje natychmiast wyja艣ni si臋 nam, jakie dodatkowe komponenty, w tym figurki i modu艂y planszy b臋d膮 nam potrzebne. Osobi艣cie polecam w pierwszej kolejno艣ci wypr贸bowanie kampanii The Last Stand, kt贸r膮 znajdziemy w 137. numerze White Dwarfa (1991r.). Sk艂ada si臋 ona z czterech misji, a na pocz膮tek jest dobra dlatego, 偶e wszystkie bior膮ce w niej udzia艂 Hybrydy pozbawione s膮 zdolno艣ci psionicznych. Dzi臋ki temu odpada nam po艂owa nowych regu艂 i dodatkowych komponent贸w do przygotowania (przede wszystkim talie kart). W sam raz, by du偶膮 porcj臋 nowych zasad poznawa膰 stopniowo.

Figurki

h6Ka偶da misja z udzia艂em Hybryd dok艂adnie specyfikuje nam, jakie modele (pr贸cz Terminator贸w i Genokrad贸w) b臋d膮 nam potrzebne.聽Przyk艂adowo mo偶e to wygl膮da膰 w ten spos贸b:

A) Non-psyker with bolter
B) Non-psyker with bolt-pistol
C)聽Non-psyker with lasgun
D)聽Non-psyker with laspistol
E)聽Non-psyker with plasma gun
F) Non-psyker with heavy bolter
G)聽Non-psyker with lascannon
H)聽Non-psyker with autocannon
I)聽Non-psyker with missile launcher
J)聽Non-psyker with conversion beamer

Zawsze jest to lista dziesi臋ciu Hybryd przypisanych do kolejnych liter alfabetu od A do J. Opr贸cz tego, 偶e w ka偶dym przypadku mamy okre艣lony rodzaj uzbrojenia, widnieje tak偶e okre艣lenie „Psyker” lub „Non-psyker”. To oczywi艣cie robi spor膮 r贸偶nic臋, bowiem do艣膰 w膮t艂y wojownik stanowi艂 b臋dzie dla Terminator贸w o wiele wi臋ksze zagro偶enie, je偶eli dysponuje psionicznymi zdolno艣ciami. Je偶eli gramy misj臋, w kt贸rej pojawiaj膮 si臋 psykerzy, konieczne b臋dzie zastosowanie rozszerzonych regu艂 psioniki (a co za tym idzie przygotowania specjalnej talii kart), dlatego w艂a艣nie na pocz膮tek zaproponowa艂em si臋gni臋cie po The Last Stand, bo tam psyker贸w nie ma.

h5Kolejna sprawa to przygotowanie figurek. Je偶eli nabyli艣my modele z gry Deathwatch: Overkill, to niestety b臋d膮 to modele uzbrojone w inne zabawki ni偶 Hybrydy wyst臋puj膮ce w Space Hulku. Hybrydy dziel膮 si臋 na cztery generacje (im p贸藕niejsza generacja, tym Hybryda bardziej przypomina cz艂owieka) – przedstawicieli ka偶dej z generacji mamy w zestawie Deathwatch: Overkill. Gdyby艣my chcieli stuprocentowo trzyma膰 si臋 materia艂贸w 藕r贸d艂owych, to trzeba by przyj膮膰, 偶e psykerzy to Hybrydy III i IV generacji, za艣 non-psykerzy I oraz II. Trzymanie si臋 tej regu艂y w rozgrywkach spacehulkowych jest jednak trudne w realizacji (nie spotka艂em si臋, by kto艣 si臋 do tego stosowa艂), bowiem posiadanie osobno psyker贸w i osobno non-psyker贸w we wszystkich wariantach uzbrojenia, jakie pojawiaj膮 si臋 w misjach wymaga艂oby posiadania pi臋膰dziesi臋ciu (jak nie lepiej) modeli Hybryd, spo艣r贸d kt贸rych wiele mia艂oby zastosowanie tylko w pojedynczych scenariuszach. Poza tym, bawi膮c si臋 w konwersje modeli z Deathwatch: Overkill, 艂atwiej Hybrydom I i II generacji da膰 w gar艣膰 jaki艣 pistolet, a Hybrydom generacji III lub IV 艂atwiej wpasowa膰 np heavy bolter. Dlatego zbroj膮c modele w poszczeg贸lne rodzaje broni przyj膮艂em 偶e ka偶dy model zale偶nie od scenariusza mo偶e by膰 zar贸wno psykerem jak i non-psykerem. Jak wida膰 na za艂膮czonych obrazkach, do艣膰 beztrosko pokroi艂em modele na kawa艂ki i pomontowa艂em im rozmaite rodzaje broni. Oczywi艣cie wymaga to posiadania sporej ilo艣ci bits贸w od Kosmicznych Marines i Gwardii Imperialnej. Problemem b臋dzie tak偶e trudno dost臋pna bro艅, jak膮 jest conversion beamer – ja w jego miejsce u偶ywam Hybrydy z laserem g贸rniczym (to zupe艂nie co innego, ale wygl膮da do艣膰 podobnie).

h4Je偶eli kupili艣cie sobie gr臋 Deathwatch: Overkill, bardzo mo偶liwe 偶e 偶al Wam b臋dzie kroi膰 na kawa艂ki zawarte w niej modele. Sam przyznam, 偶e tak偶e nie dekompletowa艂em swojego zestawu D:O, tylko dokupi艂em osobno odpowiedni膮 liczb臋 Hybryd na potrzeby Space Hulka. Posiadacze D:O mog膮 zastosowa膰 tak偶e nieco inne podej艣cie. Mo偶na odrzuci膰 zasad臋 WYSIWYG i po prostu gra膰 Hybrydami uzbrojonymi w autopistole i autoguny. Za pomoc膮 prostych znacznik贸w mo偶na oznacza膰 uzbrojenie danego modelu. Przy takim podej艣ciu spokojnie mo偶emy Hybrydy generacji I/II (z autopistolami) wystawia膰 jako non-psyker贸w, za艣 generacj臋 III/IV (z autogunami) jako psyker贸w. Na pewno przy takim podej艣ciu nie zabraknie nam modeli ani jednej, ani drugiej grupy.

Blipy

h2Rozgrywki Space Hulka z udzia艂em Hybryd, wymagaj膮 posiadania tzw Rozszerzonego Zestawu Blip贸w, czyli 16 dodatkowych blip贸w, kt贸re nale偶y wymiesza膰 z podstawow膮 pul膮. Dziesi臋膰 z nich zawiera literki od A do J i kryj膮 si臋 pod nimi odpowiednie Hybrydy zdefiniowane w misji (tak jak na przyk艂adzie powy偶ej). Pozosta艂e sze艣膰 to blipy o zwi臋kszonych nomina艂ach (4, 5 oraz 6 Genokrad贸w). Oczywi艣cie dorobienie nowych 偶eton贸w tak, by odwr贸cone niczym nie r贸偶ni艂y si臋 od oryginalnych nie jest za bardzo wykonalne w domowych warunkach. Zmuszeni wi臋c b臋dziemy zrobi膰 ca艂y nowy zestaw… chyba 偶e posiadamy drug膮 pul臋 oryginalnych blip贸w do przerobienia. Ja akurat takie blipy mia艂em, gdy偶 kupi艂em swego czasu drugi egzemplarz 3. edycji SH (bez figurek za mniej ni偶 p贸艂 ceny). Po co? Przydaje si臋 drugi zestaw znacznik贸w p艂omieni, s膮 klasyczne misje wymagaj膮ce wi臋kszej liczby modu艂贸w planszy i drzwi. Tym sposobem sta艂em si臋 tak偶e posiadaczem nadmiarowych blip贸w, kt贸re na odwrocie mog艂em poprzerabia膰. Jak wida膰 na za艂膮czonym zdj臋ciu, nie sili艂em si臋 tutaj na nie wiadomo co, po prostu naklei艂em odpowiednie oznaczenia i ca艂o艣膰 sprawuje si臋 bez zarzutu.

Plansze

h1Dodatkom do pierwszej edycji gry towarzyszy艂y rozmaite, dodatkowe modu艂y planszy. W misjach z Hybrydami elementem rozpoznawczym s膮 korytarze szerokie na trzy pola. Je偶eli chcemy pogra膰 w klasyczne misje, trzeba sobie te elementy dorobi膰. Osobi艣cie zaprojektowa艂em swoje u偶ywaj膮c grafik z plansz 3/4 edycji, by si臋 to dobrze komponowa艂o z ca艂膮 reszt膮. Nadruk przykryty samoprzylepn膮 foli膮, a ca艂o艣膰 utwardzona tektur膮 z segregatora (u偶ywa艂em sprawdzonych wcze艣niej technik, kt贸re wypracowa艂em przed laty i dok艂adniej opisa艂em TUTAJ). Od razu musz臋 uprzedzi膰: nie udost臋pniam tych projekt贸w do pobrania / wydrukowania (non stop pytaj膮 mnie o to ludzie z boardgamegeek.com) – kiedy艣 wrzuci艂em te projekty w艂a艣nie na BGG, ale wydawca kaza艂 pousuwa膰 (wi臋c pewnie nie po to kaza艂, bym rozpowszechnia艂 gdzie indziej).

Karty

h3Ostatni niezb臋dny element, by toczy膰 rozgrywki z regu艂ami dodatku Genestealer, to talia kart zdolno艣ci psionicznych (u偶ywanych przez obu graczy). Jak wspomina艂em, do kampanii The Last Stand nie b臋d膮 one potrzebne, natomiast do znakomitej wi臋kszo艣ci pozosta艂ych misji z Hybrydami ju偶 tak. Ja swoje karty zrobi艂em nie bazuj膮c na klasycznych wzorach – zaprojektowa艂em je ca艂kowicie od nowa (z u偶yciem grafik ze Space Hulka). Klasyczne karty by艂y kwadratowe, wi臋c moje te偶 takie s膮 (wykonane z tekturowych wafli pod piwo). Zrobi艂em je jakie艣 pi臋膰 albo sze艣膰 lat temu i trzymaj膮 si臋 艣wietnie.

Rozszerzone regu艂y mocy psionicznych, wymagaj膮ce tych偶e kart, wzbudzaj膮 pewne kontrowersje i nie wszyscy fani Space Hulka ch臋tnie z nich korzystaj膮. Chc膮c jednak rozegra膰 wi臋kszo艣膰 misji z udzia艂em Hybryd jeste艣my po cz臋艣ci na te regu艂y skazani. Szerzej na ten temat wypowiem si臋 przy innej okazji, gdy偶 w gronie kolejnych, planowanych tekst贸w o Space Hulku jest tak偶e ten po艣wi臋cony psykerom i Kronikarzom.

 

Jak wida膰, wprowadzenie Hybryd na pok艂ad naszego kosmicznego wraku wymaga troch臋 pracy. Czy warto? To oczywi艣cie zale偶y od tego, jak cz臋sto gramy w Space Hulka i czy faktycznie odczuwamy potrzeb臋 wprowadzenia tego typu urozmaice艅. Obraz rozgrywki oczywi艣cie zmienia si臋 w znacz膮cy spos贸b, gdy po stronie Genokrad贸w pojawiaj膮 si臋 modele z broni膮 dystansow膮. My艣l臋 偶e najrozs膮dniej b臋dzie wypr贸bowa膰 te regu艂y korzystaj膮c z prostych i tanich rozwi膮za艅. Dopiero gdy uznamy, 偶e ten element zdecydowanie trafi艂 w nasz gust, mo偶emy zdecydowa膰 si臋 na bardziej pracoch艂onn膮 (i efektown膮 w rezultacie) produkcj臋 brakuj膮cych komponent贸w.

 

Zobacz tak偶e:

Ilustracja do tekstu pochodzi z ok艂adni podr臋cznika Space Hulk Campaigns –聽(C) Games Workshop

2 thoughts on “Space Hulk: Hybrydy

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *